SAYA ADALAH PENGEDAR SAH SHAKLEE (888236) NURHASANAH CHE MAT KAWASAN PUTRAJAYA, CYBERJAYA, DENGKIL, BANTING, NILAI DAN BBST

Saturday 29 December 2012

FAHAMI KONSEP MENYUSU


FAHAMI KONSEP SUPPLY vs DEMAND BUAT IBU MENYUSU
=====================================


Ini fenomena biasa yang berlaku.. Saya sering terima PM/email/sms dari ibu menyusu yang merasakan susunya semakin berkurangan akan segera mencari suppleme

nt dengan tujuan utk BANYKKAN SUSUnya kembali. 

Namun sebelum proceed order, saya akan tanya dulu.

- berapa kali puan pam susu dalam sehari?
- berapa banyak air yang puan minum dalam sehari?

Rata-rata yang mengalami masalah susu kurang akan memberi jawapan yang hampir sama...

- saya x pam waktu kerja..cuma bagi anak direct feeding waktu malam jer.
- saya pam sekali je waktu kerja sebab susu sikit sgt...jadi buat apa pam. Pam pun susu xde.
- saya tak suka minum banyak air..nanti asyik ke toilet jer.

Dalam hati saya berkata..."Oh..patutlah."


TAHUKAH IBU-IBU KENAPA KITA PERLU MENGEPAM DENGAN KONSISTEN 



SETIAP 3-4JAM SEKALI?

-Tujuan mengepam (selain utk kumpul stok susu) adalah utk menghantar SIGNAL kepada otak utk terus HASILKAN SUSU dalam badan. Lagi kerap signal dihantar, maka lagi banyaklah susu akan terhasil. Bila kurang atau tiada signal, bagaimana susu nak terhasil? 

Sebab itu ibu2 yang rajin mengepam, susu mereka sentiasa ada..sampai bengkak2 susu!

- Teruskan mengepam dengan KONSISTEN walaupon tiada langsung susu yang keluar..kadang2 angin jer..tak mengapa. Anda sekarang sedang berusaha menghantar signal utk menghasilkan susu yang banyak.

- Amalkan POWER PUMPING sekali sehari jika jadual mengepam anda agak 'huru-hara' di siang hari. Mungkin disebabkan kekangan waktu kerja contohnya ada meeting yang panjang ker..jadi gantikan waktu mengepam di siang hari tadi (utk hantar signal) dengan power pumping di sebelah malam. 

- Supplement adalah sampingan sahaja utk menjadikan tubuh anda lebih sihat, tidak leti, tidak stress agar penyusuan dapat berjalan dengan lancar. 

VITAMIN BUKANLAH UBAT UNTUK BANYAKKAN SUSU. Walaupon anda ambil set bf, kekerapan mengepam itu perlu dijaga.

- Bila ibu2 menyusu kurang faham konsep sebenar penyusuan, dan bergantung sepenuhnya kepada supplement semata-mata dengan harapan susu kembali normal...dan hasilnya susu tidak bertambah seperti dibayangkan dek kerana tidak/kurang mengepam..supplement akan dipersalahkan..sehinggakan ada segelintir yang jadi ANTI-SUPPLEMENT.

Renung2kan dan selamat beramal...SUSU IBU THE BEST!!!! Saya doakan semua ibu2 dapat menyusukan bayi kalian dengan lancar sehingga 2 tahun. InsyaAllah!!!! ~credit~ 

Berminat dengan untuk dapatkan supplement set penyusuan Shaklee, boleh hubungi saya :

Puan Nurhasanah [Anas]
Shaklee Independent Distributor [ID No : 888236]
019-5597792| anas.hasanah@gmail.com | fb:anas.hasanah27

No comments:

Post a Comment