SAYA ADALAH PENGEDAR SAH SHAKLEE (888236) NURHASANAH CHE MAT KAWASAN PUTRAJAYA, CYBERJAYA, DENGKIL, BANTING, NILAI DAN BBST

Saturday 28 September 2013

SOAL JAWAB : MASALAH PERUT BUNCIT SETELAH BERSALIN

S: Selepas bersalin, saya dapati agak sukar untuk kembali ke rupa bentuk asal terutama bahagian perut. Bagaimanakah perkara ini boleh berlaku?

J : Sewaktu mengandung, bahagian perut mengalami perubahan yang paling ketara. Bayangkan perut membesar dalam masa sembilan bulan sahaja. Kebanyakan wanita akan mengalami 'strechmark' yang ketara. Setelah melahirkan anak pula, perut terus mengecil. Akibatnya kulit yang teregang tadi kelihatan kendur dan menggeleber.

===========================================================

S : Adakah rawatan yang selamat untuk mengurangkan perut buncit tanpa surgeri?

J : Rawatan yang sesuai untuk mengembalikan ketegangan kulit adalah :
  • Rawatan radiofrekuensi di mana kulit akan dilalukan dengan plat yang panas supaya suhu dinaikkan ke paras 40 darjah selsius. Pada tahap ini, lemak akan pecah, kolagen akan bertambah pada kulit dan kulit akan menegang semula. Rawatan ini dilakukan seminggu sekali sehingga menampakkan kesan positif.
  • Pemakaian bengkung yang sesuai selepas rawatan radiofrekuensi selama enam hingga lapan jam untuk membantu perjalanan sistem limfatik.
  • Rawatan Zerona iaitu laser yang membantu mengeluarkan lemak dari sel lemak. Kulit yang dikenakan cahaya laser Zerona, pintu sel lemak akan terbuka dan lemak akan keluar dari sel lemak. Proses ini mampu mengecilka sel lemak. Rawatan ini perlu dilakukan tiga kali seminggu selama tiga minggu berturut-turut diikuti pemakanan berkalori rendah.
  • Pil plasenta boleh diambil untuk meningkatkan tahap kolagen dalam badan dan memperbaharui kolagen pada kulit.
=======================================================

S : Adakah cara untuk mengelakkan perut buncit daripada berlaku?

J : Kesemua wanita akan mengalami masalah ini selepas melahirkan anak. Namun begitu, penjagaan semasa mengandung amat penting supaya badan kembali pada sedia kala.

Pastikan berat badan tidak naik mendadak sewaktu mengandung iaitu kenaikan normal antara 10-15 Kg dalam masa sembilan bulan. 

Jaga Pemakanan sewaktu mengandung. Jangan makan berlebihan dan kurangkan makanan yang berkalori tinggi. Apabila perut sudah membesar, gunakan 'tummy support' supaya perut tidak menggeleber.

Sapukan krim atay minyak seperti Belli Oil untuk mengurangkan strechmark

Lakukan senaman ringan sewaktu mengandung dan teruskan aktiviti sihat. 

Jangan merokok kerana rokok akan menambahkan toksin dalam badan dan menyebabkan kulit kendur dan berkedut. Ambil multivitamin dan pil minyak ikan tinggi DHA dan EPA.

====================================================

Penyelesaian yang diberi banyak menggunakan rawatan yang mahal dan berterusan. Namun bersama Shaklee, tidak banyak yang perlu dibelanjakan. Dapat pula bonus kebaikan untuk kesihatan. Antara produk untuk menguruskan perut buncit selepas bersalin adalah dengan pengambilan 
  • Lecithin (untuk memecahkan lemak)
  • Omega Guard (mengawal selera makan dan membekalkan DHA dan EPA yang tinggi)
  • Alfalfa (membawa lemak-lemak serta toksin-toksin dari bahan pengawet, perasa, pemanis dan pewarna tiruan keluar dari badan)
  • Vitamin C (percepat sembuh luka dan mengikat kolagen untuk elakkan strechmark)
  • Vita lea (multivitamin untuk keperluan badan)
  • B complex (untuk mengelakkan stress dan mengembalikan seri wajah dari kusam) 
  • Collagen (elakkan perut yang bersalin daripada menggeleber). 
Kepada yang berminat untuk dapatkan set produk Shaklee dengan harga mampu milik, boleh hubungi Pn. Anas : 019 559 7792. Pembelian dengan saya akan melayakkan anda untuk mendapatkan konsultasi, jadual pemakanan supplement lengkap, perkhidmatan selepas jualan, dijemput ke group facebook ekslusif dan free gift istimewa. ;)

No comments:

Post a Comment