SAYA ADALAH PENGEDAR SAH SHAKLEE (888236) NURHASANAH CHE MAT KAWASAN PUTRAJAYA, CYBERJAYA, DENGKIL, BANTING, NILAI DAN BBST

Saturday 2 February 2013

MANFAAT OMEGA


MANFAAT DARI OMEGA 3?


Sebenarnya begitu banyak banyak manfaat kesihatan yang biasa kita dapati dari Omega 3  terutama untuk orang dewasa, anak-anak, wanita hamil dan orang yang sedang menderita penyakit. Berikut ini adalah beberapa manfaat yang boleh anda dapatkan dari pengambilan minyak Omega 3:
1.      Mudah lupa, susah mengingat sesuatu merupakan penyakit yang sering dialami oleh orang tua. Omega 3 sebagai makanan otak sangat penting untuk perkembangan membran sel pada sistem neurologis dari otak kita dan jalur signal. Perkara ini telah terbukti secara ilmiah bahawa Omega 3 membantu perkembangan otak dan memori untuk anak-anak dan orang dewasa.
2.      Mencegah penyakit jantung. Penelitian menunjukkan bahwa Omega 3 dapat mencegah penyakit jantung dan  penyakit lain yang berhubungan dengan jantung, hal ini kerana Omega 3 menjadikan arteri lebih elastik. Menurunkan risiko ritma jantung yang abnormal dan juga tekanan darah tinggi.
3.      Menurunkan kadar kolesterol tinggi. Sebuah Penelitian mengatakan pengambIlan ikan yang kaya akan Omega 3 secara teratur terbukti meningkatkan kolesterol baik dan menurunkan kadar trigliserida (lemak dalam darah).
4.      Omega 3 sangat baik untuk kesihatan mata dan penglihatan secara umum, kerana Omega 3 merupakan komponen utama dari retina.
5.      Membantu mengurangkan tekanan. Ini mungkin bermanfaat bagi orang-orang dengan stress. Dapat meningkatkan efektivi rawatan kerana mempengaruhi otak dengan cara yang berbeza dari antidepresi, kerana gabungan Omega 3 dengan ubat antidepresi akan  mengurangi tekanan dengan cara yang berbeza, menurut David Mischoulon, MD, seorang profesor psikiatri dari Harvard Medical School.
6.      Mengurangi risiko pembekuan darah. Omega 3 memiliki sifat antikoagulan yang mempengaruhi kemampuan trombosit untuk membekukan darah, sehingga peredaran darah menjadi lancar dan juga menghindarkan  pembuluh darah tersumbat akibat stroke.
7.      Untuk wanita hamil, Omega 3 telah terbukti bahwa Omega 3 sangat penting dalam perkembangan kesihatan fizikal dan mental pada bayi .
8.      Omega 3 dapat mengurangkan senggugut. Hasil kajian menunjukkan  wanita yang mengambil suplemen Omega 3 kurang rasa sakit senggugut. Kedua jenis Omega 3 iaitu asid eicosapentaenoic (EPA) dan asid docosahexaenoic (DHA) diyakini mengurangkan paras prostaglandin. Paras prostaglandin yang tinggi pada wanita semasa menstruasi membuat kontraksi rahim meningkat dan kejang otot.
9.      Omega 3 memiliki sifat anti-inflamasi dan juga bermanfaat untuk asma, psoriasis, dan radang sendi.
10.  Omega 3 sangat baik untuk meningkatkan kesihatan kanak-kanak secara menyeluruh dan perkembangan fizikal dan mental. Hal ini terbukti bahwa anak-anak yang mengambil Omega 3 sebagai suplemen memiliki kemampuan baca yang lebih baik. Omega 3 juga bermanfaat bagi anak-anak yang menderita dysleksia, dyspraxia dan ADHD.
11.  Omega 3 juga dapat mencegah penyakit Alzheimer.
12.  Penelitian juga menunjukkan bahwa Omega 3 dapat membantu dengan inflamasi perut dengan kondisi seperti IBS, Ulcerative colitis dan colitis.
13.  Orang yang mengalami berbagai alergi/alahan juga dapat menambahkan suplemen Omega 3 ke dalam makanan mereka sehari-hari.
14.  Bermanfaat untuk diabetes. Sebuah kajian menunjukkan Omega 3 dapat menurunkan trigliserida dan apoproteins, dan tidak ada kesan sampingan pada kawalan glikemik.
15.  Sebuah penelitian juga menunjukkan bahawa pasangan yang sedang berusaha untuk mengandung, sedang hamil atau sedang menyusu disyorkan untuk mengambil Omega 3 untuk membantu pertumbuhan bayi lebih cepat.
16.  Omega 3 juga berperanan dalam kadar penyerapan vitamin yang larut dalam lemak, seperti vitamin A, D, E dan vitamin K. Vitamin tersebut diperlukan oleh tubuh kita untuk melawan jangkitan, menjaga kesihatan mata dan kulit, sirkulasi jantung, pembekuan darah dan tulang yang kuat.

Pn. Nurhasanah Che Mat (Pn. Anas)                                                                                                                             Shaklee Independent Distributor : 888236                                                                                           Sms/Whatsapp : 019-559 7792

No comments:

Post a Comment